Het leven en de werken op Jan-deJong.nl

 

 

 

thuis  |  beelden  |  columns  |  recensies  |  essays  |  500 woorden   

 

 

Amuse  |

 

 

'Mooi Keetje'

(bron: CuBra.nl)


 

 

 

Landingsgestel  |

 

 

Geval 1: op vliegbasis Gilze-Rijen is woensdag een Fokker S-11 door zijn landingsgestel gezakt. Zo’n Fokker is een bejaard geval, dus je vraagt je af of ze die nog wel zonder orthopedische hulpmiddelen de lucht in moeten sturen. Dat is vragen om een foute landing.

Geval 2: afgelopen weekeinde banjerden mijn lief en ik door de Zuid-Limburgse modder. Terwijl de kaart uitsluitend asfalt had beloofd! Het pad werd smaller en glibberiger en we waren al minstens een half uur geen levende ziel meer tegengekomen, toen ik uitgleed. Languit in de modder. Een scherpe “knak” gaf aan dat er iets mis was. Mijn voet stond in een hoek die ik zelfs bij de meest lenige ballerina nog nooit had gezien.

“Da’s niet goed,” diagnosticeerde mijn lief routineus. Waarop zij kordaat 112 belde. Die zouden wel even een ambulance sturen. Maar wij bevonden ons mijlenver van de beschaafde wereld. Daar kon helemaal geen ziekenauto komen, hooguit een medicijnman die zich met een machete een weg door de rimboe moest hakken.

Ik lag al een uur in de modder mijn pijn te verbijten, toen die medicijnman daadwerkelijk verscheen, in de vorm van twee vriendelijke Limburgse ziekenbroeders die hun auto een halfuur verderop hadden moeten laten staan. Zij hesen mij op de meegebrachte brancard. En stelden vast dat dat niet ging lukken over dat glibberige pad. Goede raad was duur. Héél erg duur in dit geval. Er moest een traumahelikopter uit Aken komen om mij naar het ziekenhuis in Maastricht te vervoeren. (‘Bevrijd door de Duitsers, dat kan ook niet iedereen zeggen,’ mailde een collega gisteren.)

De geleerden stelden een gecompliceerde enkelbreuk vast, die op dat moment nog niet operabel was. Ze gipsten de zaak in en gaven een briefje en foto’s mee voor thuis. Brabantse artsen wagen zich aanstaande maandag aan de operatie. Tot die tijd luidt het advies: absolute rust, been omhoog en na de operatie minstens zes weken niet belasten.

Moraal: houd antieke vliegtuigen uit de lucht, en dito wandelaars weg van glibberige paden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.Jan-deJong.nl  |