Het leven en de werken

jan-dejong.nl

THUIS  |  ESSAYS  |  500 WOORDEN  |  COLUMNS  |  RECENSIES LTM  | JAN DE JONG OP CUBRA.NL  |  FOTO'S 


Mooie Keetje uit Oosterhout,

'Het Noordbrabantsche meisje'

(Hildebrand: Camera Obscura)

afbeelding: Cubra


 

Oosterhout, altijd hetzelfde  |

1 september 2012

 

 

Ik ben nog uit de tijd dat je bij een afgeronde mulo-opleiding meteen ook een middenstandsdiploma kreeg. Maar daar moest je dan natuurlijk wel wat voor doen! Het handels- en boekhoudprogramma van de mulo was van een behoorlijk hoog niveau. Compleet met rechts- en wetskennis en uit het hoofd guldens omrekenen in marken, kronen, dollars en ponden. Vooral die ponden waren lastig, want Engelsen konden in die tijd nog niet tot tien tellen. Een pond bestond uit twintig shillingen, die weer onderverdeeld waren in twaalf pence. En dan moesten wij, Brabantse schooljongens, kunnen zeggen hoeveel £183/17/09 in Hollandse guldens was. Uit het hoofd! Terecht dat wij daarna allemaal zonder bezwaar ons eigen winkeltje mochten beginnen.

Een boeiend onderdeel van dat curriculum was het merkenrecht. Ons dorp werd destijds op warme dagen aangedaan door een Vlaamse ijscoman die zichzelf “Izengrim” noemde. En toen die van de ene op de andere dag niet meer verscheen, legde onze handelsrechtleraar met zichtbaar genoegen uit dat dat zijn eigen schuld was. “Izengrim” had zijn naam nooit als merk gedeponeerd. En nu had een grote ijsfabrikant dat wel gedaan. Waardoor onze Izengrim het nakijken had. ‘Domme Belg!’ lachte de leraar.

Dat er ook domme Nederlanders bestaan bleek een jaar of wat later, toen in Breda café De Barones niet meer zo mocht heten, omdat een gloednieuw winkelcentrum die naam opeens claimde. Café De Barones werd De Baron z’n Vrouw en zo kwam alles toch nog goed (al heeft het huwelijk nog wel een deukje opgelopen toen aan de overkant De baron z’n Vriendin een eigen kroeg opende).

In Oosterhout hebben ze nu iets soortgelijks aan het handje. De splinternieuwe politieke partij van Abdul Hajjami, Oosterhout Anders, is op het internet niet terug te vinden, omdat gluiperige nazaten van die grote ijsfabriek en dat Bredase winkelcentrum zo ongeveer alle webnamen die met ‘oosterhoutanders’ beginnen, hebben opgekocht. Beetje flauw natuurlijk, al moet ik er tot hun verdediging wel bijzeggen dat het om Oosterhoutse raadsleden gaat. Die denken waarschijnlijk dat zij met deze actie blijk geven van hun grenzeloze creativiteit en intelligentie. Ik ga ze hier niet uit de droom helpen.

Intussen beraadt Abdul Hajjami zich op maatregelen. Mijn advies: niet doen, Abdul. Neem je verlies, volg het wijze voorbeeld van De Baron z’n Vrouw en verander gewoon de naam van je partijtje. Ik stel “De Andere Oosterhouter” voor. Dat bekt lekker en er is nog geen website van. Bijkomend voordeel voor Meltem Cömertpay: de domeinnaam De Andere Oosterhouter z’n Vriendin is ook nog vrij – al moeten jullie natuurlijk wel snel zijn, want linkeballen als Gerard Oomen en Wim van Neutegem lezen de krant ook.