Het leven en de werken

jan-dejong.nl

THUIS  |  ESSAYS  |  500 WOORDEN  |  COLUMNS  |  RECENSIES LTM  | JAN DE JONG OP CUBRA.NL  |  FOTO'S 


Mooie Keetje uit Oosterhout,

'Het Noordbrabantsche meisje'

(Hildebrand: Camera Obscura)

afbeelding: Cubra


 

Het nieuwe theaterseizoen  |

26 november 2011

 

 

Met de cultuur in Nederland gaat het nou niet wat je noemt van een leien dakje. Bezuinigingen. BTW op theaterkaartjes. Verlaging van de belastingaftrek voor culturele giften. Afschaffing van het Cultureel Jongeren Paspoort. Nee, als het aan ons rancunekabinet ligt worden de kunsten over een tijdje pas echt elitair, alleen iets voor de allerrijksten.

Bij ons in de regio is er intussen nog veel zwaarder weer op komst. Het Chassé in Breda heeft de eerste afzeggingen al binnen. Theo Maassen en Najib Amhali komen niet. Het Nationaal Toneel belde van de week met een smoesje. En ook het Brabants Orkest houdt de boot voorlopig af.

Uit de Tilburgse schouwburg komen soortgelijke verontrustende geluiden. Daar hebben Plien en Bianca botweg te kennen gegeven dat ze het hogerop zoeken. Het Zuidelijk Toneel beroept zich op een onverklaarbaar groot aantal zieken in het acteursbestand. En zelfs proto-Tilburger Marc-Marie Huijbregts heeft via zijn impresariaat laten weten dat hij het theater de komende jaren even links zal laten liggen. Adje heeft gedreigd het hele zalencomplex op te kopen – met geld van de gemeente natuurlijk.

De Bussel in Oosterhout gaat gewoon dicht. Een opvanghuis voor misbruikte tuinkabouters heeft belangstelling getoond.

De programmagidsen voor het volgende seizoen zullen niet meer verschijnen. Bij gebrek aan inhoud. De jaarprogramma’s van Breda en Tilburg kunnen straks samen op één A4’tje.

Ook de filmhuizen gaan er onderdoor. Chassé Cinema heeft de hand weten te leggen op zeven films van de Dikke en de Dunne, melden ze daar trots. En filmtheater Louis in Tilburg gaat De Jantjes eindeloos herhalen. In Oosterhout wordt de telefoon niet eens meer opgenomen.

Het publiek maalt er intussen niet om. Abonnementen en gereserveerde kaartjes worden massaal ingeleverd. Eén Oosterhoutse basisschool is voor de jaarlijks musical teleurgesteld uitgeweken naar Gorinchem.

Terwijl de betrokken theaterdirecteuren de hele dag ontslagbrieven zitten te ondertekenen en zich hoofdschuddend afvragen hoe het toch allemaal zo ver kon komen, presenteerde gisteren onderzoeksbureau De Natte Vinger zijn eindrapport. Van een afname van het cultuuraanbod is volgens de onderzoekers geen sprake. Wel is er een verschuiving zichtbaar.

Verschuiving? Zeg maar gerust tsunami. Een vloedgolf van cultuurminnende theaterbezoekers en beroemde topartiesten van de stad naar het platteland. The prairie strikes back! Gilze-Rijen geeft zijn volwassen buren het nakijken. Met een heus theater in Molenschot; 1300 inwoners hebben ze daar. Kost een miljoentje meer dan gepland, maar dat is klein bier in vergelijking met wat er straks allemaal binnenkomt. Duizenden Tilburgers, Bredanaars en Oosterhouters vechten om de laatste kaarten. Youp van ’t Hek biedt een recordbedrag om er één avond te mogen optreden, maar Molenschot heeft laten weten dat dat lastig wordt. Op de zwarte markt gaan de kaartjes voor het nieuwe seizoen van de hand voor prijzen waar je de Griekse economie fluitend mee terug op de rails krijgt.

De website (demolenschotseschouwburg.nl) ligt al dagen plat.